Geplaatst op Geef een reactie

Vijf redenen waarom verpakkingsvrij winkelen een trend is

Vijf redenen waarom verpakkingsvrij winkelen een trend is
De afgelopen jaren openen in grote steden in Europa verpakkingsvrije winkels hun deuren en vooral in Duitsland komen er veel nieuwe initiatieven bij. Ook supermarkten kiezen vaker voor verpakkingsvrije displays of schappen in de winkel. De early adopters weten het al jaren. Verpakkingsvrij winkelen is een trend. Hoe komt dit eigenlijk? Food Dispense zet vijf redenen op een rij.

1. We zijn meer bewust van onze plastic footprint

Een term die steeds vaker wordt gebruikt: plastic footprint. Met dank aan organisaties, zoals de plastic soup foundation. De drijvende vuilnisbelt in het noorden van de Grote Oceaan krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. En terecht. Wie kent er niet de plaatjes van dieren met buiken vol plastic? Er groeit een massaal bewustzijn en streven om minder plastic afval te produceren. Verpakkingsvrij winkelen is een makkelijke manier om hieraan bij te dragen.

2. We willen thuis minder (plastic) afval

Het thuis scheiden van (plastic) afval is de afgelopen jaren toegenomen. Dat wil zeggen dat er vanuit de overheid meer maatregelen worden getroffen en dat we zelf actiever hierin zijn geworden. Dit is een goede ontwikkeling, maar het heeft ook een keerzijde. In Europa hebben wij gemiddeld genomen 3 tot 6 vuilcontainers. Deze nemen veel ruimte in beslag en veroorzaken ook ander ongemakken, zoals stankoverlast. Afval scheiden is omslachtig en vraagt om meer inspanning. Logisch dat we thuis minder afval willen hebben en nog logischer dat we meer verpakkingsvrij gaan winkelen.

3. Geen verpakking is een logisch vervolg op geen tasje 

Sinds begin dit jaar mogen winkeliers in Nederland geen gratis tasjes meer geven aan klanten. De klant kan ervoor betalen of zijn eigen tas meenemen. En uit onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders nu zelf een zakje meenemen voor hun aankopen. Voorheen gingen er bij aankopen jaarlijks zo’n 3 miljard plastic tasjes over de toonbank. Na het succes van deze maatregel is het verminderen van verpakking in de winkel een logisch vervolg.

 4. Het is heerlijk om zelf te scheppen en te wegen

Herinner je je dat gevoel nog dat je had als klein kind wanneer je snoep mocht scheppen bij de lokale drogisterij? Stel je voor dat je al je boodschappen zelf kunt scheppen en wegen! Verpakkingsvrij winkelen is niet alleen ethisch verantwoord, maar ook zeker leuk en makkelijk. Je kiest de exacte hoeveelheid van een product en koopt alleen dat wat je nodig hebt.

5. Verpakkingsvrij winkelen is bewust winkelen

Het is 17:00 uur en je gaat na het werk nog even langs de winkel voor pasta en gehakt. Maar je komt thuis met pasta, gehakt, een zak chocoladerepen, een zak chips en een hoop andere zaken. Herken je dit? Natuurlijk is winkelen met honger niet handig, maar verpakkingen zorgen ervoor dat we sneller en impulsiever producten kopen. Niet zo gek, want er zit een heel reclame- en marketingteam achter het ontwerp van een verpakking. Een verpakkingsvrije winkel is rustiger en nodigt minder uit tot impulsinkopen. Je gaat op een bewustere manier om met voeding, omdat je precies ziet wat je koopt en alles weegt en zelf pakt.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.